Preskočiť na hlavný obsah

6. máj 2012 - FAI 300

Musím povedať, že tento týždeň celkom vyšiel. V sobotu som sa síce rozhodol stráviť deň na zadnom sedadle L-13 a premrhal som veľmi dobré počasie, ale v nedeľu som sa už rozhodol letieť, čím sa mi podarilo získať aj druhý diamant za tento plodný týždeň.


Ako aj v stredu, aj teraz sme leteli v dvojici s Dominom na "šestkách". Tento krát sme sa rozhodli neťahať trať do kopcov, kde sme predpokladali zlievanie do búrok (čo sa potvrdilo a schytali to bohužiaľ chalani z "Club Class Masters"), ale rozhodli sme sa využiť voľné TSA06 a Domino nakresil pekný južný 3-uhoľníček so severným bodom Partizánske. Z letu mám také zmiešané pocity, po Partizánske sa letelo aj keď pod nižšími základňami cca 1400m ale úplne super, navyše rovno nad Partizánskym sme vytočili slušnú marhu (tak ku trom), potom ale nastali nečakané problémy. Stúpania neuveriteľne nestabilné, úzke a teda aj v priemere dosť slabé. Často krát sme točili aj lepší meter. Takže rameno na východ bol celkom boj. A k tomu operačná výška bola stále len v rozmedzí 800-1300m, čo hlavne v hornatom teréne nebolo úplne najpríjemnejšie. Po východnej otočke sa terén zlepšil, ale počasie stále nie. Takže podobný boj sme zvádzali ďalších cca 80km smerom na západ, navyše proti asi 20km/h vetru. Situácia sa zlepšila až niekde pri Nových Zámkoch. Tam sa nám po dlhej dobe podarilo dotočiť základňu, ktorá bola okolo 1700m a už sa letelo celkom fajn až domov. Takže myslím, že sme výborne využili ponúknuté počasie.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Vlna 23.11.2024

Po dlhšej dobe sa mi podalo dostať do nitrianskej vlnky. Taktiež po dlhšej dobe som sa odviezol v klubovej dvojsedadlovke DG-1000T. Predpoveď bola optimistická. Pri severo-západnom vetre to malo byť od nitrianskeho letiska poza Tribeč smerom na severo-východ. Skladáme techniku popri rozpúšťajúcom sa snehu z posledných dvoch nocí. Postupne sme sa zišli Domino a ja na DG-1000T, Peťo na Pegase, Igor na LS6, Peťo na Nimbuse, Martin na DG-400 a Koťo s Emilom na Blaníku. Okolo 10.00 sa spravilo okno. To sme už boli nachystaní na štart. Vo vleku nás to v záverí len zhadzovalo, tak sme sa vypli na svahu, kde sme to skúšali asi hodinu na návetrí Tribča, ale len do 1000m QNH. Ako sme neskôr zistili, stúpanie bolo ďalej po vetre až nad Lapášom. Prvý to našiel Martin. Postupne sme sa k nemu pridali. Pohľad od Lapáša smerom na Mochovce. Nízka oblačnosť cca v 1000 QHN značí stúpania, ale nie všade to fungovalo. Pri Zlatých Moravciach sa nachvíľu vytvorila aj lentilka. ...

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl...

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.