Preskočiť na hlavný obsah

2. máj 2012 - polygon 504km

Rád začínam obšírne, tak prečo nie aj teraz. Ako obvykle, všetko to začalo deň predtým. Utorok - prvý máj - sviatok práce. Ja som zrejme zle vyhodnotil predpovede a vôbec som sa neunúval opustiť Bratislavu a radšej som voľný čas využil bežnými vybavovačkami. Večer volá Kaldéz: "Rado, zdvihnem ti krvný tlak". Vyplašil som sa, že sa stalo niečo zlé. Dodal: "Dal som FAI päťstovku".

Zagratuloval som k výbornému výkonu, predsa na Slovensku nedávame triangle len tak bežne. Streda mala byť deň ako každý pracovný, ale toto mi nedalo pokoj. Akonáhle som prišiel domov, tak som pozrel Gcup, SHMÚ a nastavil budík na 5:00.

Streda 7:45 SELČ dorážam na letisko. Situácia vyzerala výborne, až na obavu z búrok kvôli veľkej instabilite aj vo vyšších vrstvách. S Dominom som bol už dohodnutý, že ideme na to so šestkami a skúsime niečo dlhšie. Triangel sme zamietli kvôli plánovaným TSA06, ale každopádne sme chceli využiť Nízke Tatry. Task setting som zveril do Dominových rúk a musím povedať, že to vymyslel perfektne. Po zohľadnení predpovede a fílingu ako sa vyhnúť búrkam znel task takto: Polygon cez 3TP: NITRA-TERCHOVA-NIZNASLANA-JAWORINA-NITRA 504km.


Štartujeme o 12:00, teplota 29°C. V Nitre total čisto, najbližšie kumule až niekde pri Partizánskom. Nie je čas na vyčkávanie, ideme na to. Zjavne to chcelo ešte nejaký ten stupeň, ale odpútali sme sa na slabšom stúpaní. Ja v 1000m pretínam pásku a vyrážame. Prvých 40km celkom trápenie. Malé výšky a slabé stúpania. Pri Osečnom podlietavame prvé normálne kumule a prvý krát aj točíme niečo cez 2m/s do 1700m. Konečne výška na lepšie preskokové rýchlosti. Vrhol som sa na Maguru pri Prievidzi v nádeji, že na rebrách to bude. Po chvíli hľadania ma to zobralo z hrebeňa Maguri v strašne turbolentnom stupáku skoro do 8000ft a v tomto momente sa začala jazda. Dá sa povedať, že až do konca to fungovalo úplne bohovsky a nemali sme žiadnu krízu. Za zmienku stojí, že Nižná Slaná - náš východný otočák bol úplne v čistom, cca 40km od najbližších kumulov a teda celkovo sme asi 80km leteli v čistom, ale fungovalo to aj tam bez problémov. Nízke boli úplne genitálne, tam neni o čom. Zaujímavé to bolo ešte pred posledným otočákom. Strážovské vrchy a Považie bolo akurát po prehánke a slnko tam ešte len začínalo svietiť. Trocha sme sa spomalili, lebo sme točili aj slabšie stúpania, ale na samotných hraniciach pri otočáku sme naleteli riadnu marhu a domov už len s natiahnutou rukou a zápornými klapkami.

Keď to zhrniem tak musím povedať, že pre mňa 100% najlepší prelet v živote. Rýchlosť som dosiahol 113km/h, bezproblémový let a neuveriteľný zážitok.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Vlna 23.11.2024

Po dlhšej dobe sa mi podalo dostať do nitrianskej vlnky. Taktiež po dlhšej dobe som sa odviezol v klubovej dvojsedadlovke DG-1000T. Predpoveď bola optimistická. Pri severo-západnom vetre to malo byť od nitrianskeho letiska poza Tribeč smerom na severo-východ. Skladáme techniku popri rozpúšťajúcom sa snehu z posledných dvoch nocí. Postupne sme sa zišli Domino a ja na DG-1000T, Peťo na Pegase, Igor na LS6, Peťo na Nimbuse, Martin na DG-400 a Koťo s Emilom na Blaníku. Okolo 10.00 sa spravilo okno. To sme už boli nachystaní na štart. Vo vleku nás to v záverí len zhadzovalo, tak sme sa vypli na svahu, kde sme to skúšali asi hodinu na návetrí Tribča, ale len do 1000m QNH. Ako sme neskôr zistili, stúpanie bolo ďalej po vetre až nad Lapášom. Prvý to našiel Martin. Postupne sme sa k nemu pridali. Pohľad od Lapáša smerom na Mochovce. Nízka oblačnosť cca v 1000 QHN značí stúpania, ale nie všade to fungovalo. Pri Zlatých Moravciach sa nachvíľu vytvorila aj lentilka. ...

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl...

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.