Preskočiť na hlavný obsah

Môj prvý prelet na ose

Po tom, čo som sa v stredu preškolil na dlho vysnívaný klzák VSO-10, sme si hneď aj s Dávidom brúsili prsty na nejaký ten prelet. Sklamania sme sa dočkali hneď vo štvrtok, keď sme nedočkaví vytiahli celý hangár a obloha sa akoby naschvál kompletne zatiahla. Neostávalo nám nič iné len dve hodiny naspäť hangárovať a čakať na ďalší deň. To čo sa ale stalo v piatok 28.7.2006 asi nikto z nás nečakal.

Vypísali sme si rozkazy. Každý sa k tomu staval odvážne ako sa patrí. Neviem ako ma to napadlo ale vypísal som si trať Veľká lúka - Chotín, čo dáva 300km. Ale vtedy som ešte ani nedúfal, že sa dostanem ďalej ako do Prievidze. Štartoval som dosť neskoro okolo jednej, čo bola hneď prvá chyba. Ale na to čo nás čakalo hore už asi nikto z nás tak skoro nezabudne. Jedným slovom zázrak meteorológie. Bez váhania som "tahal" na kopce a ani som sa nenazdal, točil som Veľkú Lúku. Tu som ako neskúsený plachtár spravil chybu číslo dva. Mal som pokračovať ďalej na sever, ale mal som pred očami len tú tristovku, tak som to tlačil naspäť na Nitru. Nad Zoborom som vytočil posledný fakt hustý stupák (4m a viac) a tahal som na Chotín. Ale juh nebol až taký zázračný ako sever a predsa už bolo aj dosť hodín. Jediné stúpaky čo som točil boli len nad Novými Zámkami, ale stačili bez problémov na návrat no kĺzal som len 95km/h. Nad Nitrou som ešte trocha potočil a naháňal som ešte kilometre pokiaľ vydalo na sever, ale dostal som sa už len po Zlatno, čo je hneď pri Veľkom Tribči a kĺzal som domov. Nakoniec z toho bolo 350km.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Vlna 23.11.2024

Po dlhšej dobe sa mi podalo dostať do nitrianskej vlnky. Taktiež po dlhšej dobe som sa odviezol v klubovej dvojsedadlovke DG-1000T. Predpoveď bola optimistická. Pri severo-západnom vetre to malo byť od nitrianskeho letiska poza Tribeč smerom na severo-východ. Skladáme techniku popri rozpúšťajúcom sa snehu z posledných dvoch nocí. Postupne sme sa zišli Domino a ja na DG-1000T, Peťo na Pegase, Igor na LS6, Peťo na Nimbuse, Martin na DG-400 a Koťo s Emilom na Blaníku. Okolo 10.00 sa spravilo okno. To sme už boli nachystaní na štart. Vo vleku nás to v záverí len zhadzovalo, tak sme sa vypli na svahu, kde sme to skúšali asi hodinu na návetrí Tribča, ale len do 1000m QNH. Ako sme neskôr zistili, stúpanie bolo ďalej po vetre až nad Lapášom. Prvý to našiel Martin. Postupne sme sa k nemu pridali. Pohľad od Lapáša smerom na Mochovce. Nízka oblačnosť cca v 1000 QHN značí stúpania, ale nie všade to fungovalo. Pri Zlatých Moravciach sa nachvíľu vytvorila aj lentilka. ...

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl...

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.